Mikołaj Król – Psychoterapia, Poznań

Psychoterapia i usługi psychologiczne w Poznaniu. Doświadczony i rzetelny psychoterapeuta i psycholog.

Relaks dla niecierpliwych

Relaksacja jest umiejętnością. Można się jej nauczyć, wyćwiczyć i doskonalić jak obieranie jabłek czy jazdę na sankach. Jednak nauka wymaga choćby odrobiny cierpliwości i systematyczności. Dla tych, którzy mają jedynie tę odrobinę napisałem to ćwiczenie. Jednym ono wystarczy, w innych wzbudzi apetyt, aby poznać dokładniej stan relaksu. Zachęcam do odkrywania u siebie tej fenomenalnej zdolności i ćwiczenia.

Psychoterapia Poznań - skuteczna, profesjonalna pomoc w problemach

Proste ćwiczenie relaksacyjne.

(ćwiczenie powstało z myślą o osobach, które chcą w maksymalnie prosty sposób nauczyć się wchodzić w stan relaksu)

Przygotowanie:

– ćwicz rano i wieczorem (lub kiedy masz ochotę) przez ok. 15 minut;
– przegotuj karimatę, koc lub coś podobnego;
– znajdź spokojne miejsce i czas kiedy nikt Ci nie będzie przeszkadzał (świetnie jeżeli będziesz ćwiczyć na dworze);
– połóż się na plecach, ręce wzdłuż ciała, wnętrze dłoni zwrócone lekko do góry, nogi ugięte w kolanach, stopy całą powierzchnią oparte na ziemi (nie łącz kolan ani stóp);
– przez chwilę poszukaj takiego ułożenia, żeby było Ci wygodnie, ciało ma być swobodne, rozluźnione, sprawdź czy nic Ci nie przeszkadza, nie uwiera (być może będzie Ci wygodniej, kiedy podłożysz sobie małą poduszkę pod plecy na wysokości łopatek);
– zamknij oczy (jeżeli czujesz, że trudno Ci mieć zamknięte oczy, patrz po prostu w jedno miejsce, możesz zamknąć oczy kiedy będziesz chciał/a);

Ćwiczenie:

– oddychaj równomiernie, swobodnie, spróbuj nie kontrolować oddechu, a jedynie go obserwuj;
– wyobraź sobie, że przy każdym wydechu coraz bardziej się rozluźniasz (możesz sobie wyobrazić, że robisz się coraz cięższy/a);
– możesz po kolei skupić się na poszczególnych częściach ciała („Rozluźniam twarz…., szyję…., ręce…., itd.);
– wciągaj powietrze przez nos, a wypuszczaj powoli ustami (nie wstrzymuj oddechu, po prostu wczuj się w spokojny rytm);
– wyobraź sobie, że powietrze przechodzi przez nos, szyję, klatkę piersiową, aż do brzucha (nie musisz tego czuć, po prostu wyobraź sobie);
– oddychaj w ten sposób przez chwilę (w miarę ćwiczenia, możesz ją wydłużać);
– na zakończenie weź głęboki wdech, wypuść powietrze, i otwórz oczy;
– przeciągnij się porządnie, poleż jeszcze przez chwilę, i powoli wstań;

Na zakończenie:

– pamiętaj, że celem ćwiczenia jest rozluźnienie ciała i wyciszenie umysłu;
– bądź dla siebie cierpliwy/a i wyrozumiały/a, czasem potrzeba trochę czasu, żeby nauczyć się rozluźniać;
– może się zdarzyć, że poczujesz się niespokojny/a, napięty/a, rozproszony/a lub zakręci Ci się w głowie (szczególnie w początkowym okresie ćwiczeń), w takiej sytuacji spróbuj ćwiczyć z otwartymi oczami lub po prostu przerwij ćwiczenie;
– możesz poczuć senność lub nawet zasnąć, to częsta reakcja na stan rozluźnienia;
– ćwiczenie można wykonywać przed snem, ułatwia zasypianie;
– przed „relaksem” polecam kilka ćwiczeń rozciągających:
– „przeciąganie się” do góry i na boki;
– kółka łokciami (dłonie dotykają ramion) do tyłu i do przodu;
– skłony na boki (dłonie oparte na biodrach);
– skręty tułowia (ręce zgięte przed klatką piersiową na wysokości ramion), sięgasz łokciami za siebie;
– ćwicz je spokojnie, tak, żeby nie sprawiać sobie bólu, „nic na siłę”, najwyżej dziesięć powtórzeń;
Powodzenia!!!

 

Nauka Relaksu w Poznaniu

Zapraszam na zajęcia treningu relaksacyjnego!!!

Informacje i zapisy>>>

Jeżeli zainteresowała Cię treść na stronie, będzie mi miło jeśli podzielisz się nią z innymi: